Aankomen in de sluis is bijna gelijk aan aankomen aan de kant. Het is alleen wat smaller en je hebt meer publiek. Voorbereiding is het allerbelangrijkste.
1: Hang aan beide zijden van je boot stootwillen op. Als andere schippers hun boot aan de jouwe willen vastmaken, hoef je niet in alle haast nog stootwillen op te hangen.
2: Zorg ruim van te voren dat alle lijnen klaarliggen. Je kunt wel bedenken aan welke kant je wilt aankomen, maar de praktijk is vaak anders en de aanwijzingen van de sluismeester moet je opvolgen.
3: Geef als schipper ruim van te voren opdracht aan de bemanning. Wie doet wat? Iedereen moet weten wat zijn/haar taak is.
4: Rustig aan. Haal niet in. Grote schepen mogen eerst, daarna is het op volgorde van binnenkomst.
5: Als je in de sluis bent leg de boot NIET vast. Je slaat de voor- en achtertros om de bolders in de sluismuur , vervolgens sla je de tros om je eigen kikker en je houdt de lijn in de handen. Als het water zakt, laat je de lijnen vieren, als het water stijgt, trek je de lijnen wat strakker aan.
Het water is flink gezakt, daarom heeft hij twee lijnen gebruikt. Dat is prima. Maar het wordt voor deze schipper erg lastig om de bovenste lijn binnen te halen.. Het oog van de lijn beleg je natuurlijk om je eigen kikker en niet om de verhaalpot in de sluismuur. Over de onderste lijn valt ook iets te zeggen. De schipper heeft de lijn echt vastgemaakt. Als hij de lijn niet snel genoeg los krijgt terwijl het water nog verder zakt, heeft hij een probleem .
6: Als je achter een groot schip ligt; maak geen haast met wegvaren! De kracht van het schroefwater van het grote schip voor je is gigantisch. Als je te snel je boot losmaakt wordt je alle kanten op geduwd, zoals dit kleine motorschip.
Wacht tot het grote schip een flink eind uit de buurt is voordat je je eigen boot losmaakt.
7: Maak je niet druk als het langer duurt dan je denkt. We hebben geen haast. Relax!